EEN WAARDEVOLLE BIJDRAGE

Met hoofd, hart en handen zetten onze pedagogisch medewerkers zich iedere dag in om kinderen een leuke dag te bezorgen, de wereld en zichzelf te laten ontdekken en hun ouders te ondersteunen. Gericht op optimale kindontwikkeling. Ook binnen het onderwijs blijken onze pedagogische kennis en kunde een waardevolle aanvulling te zijn. Steeds vaker wordt er samengewerkt met basisscholen, in Integrale Kind Centra (IKC) en op andere manieren. Binnen deze integrale kindcentra vindt onze pedagogische expertise aansluiting bij de didactische kundigheid van scholen.

ELKAARS KRACHT EN EXPERTISE BENUTTEN

Die ontwikkeling naar IKC’s is overal in het land zichtbaar. Zo is in Goirle een overkoepelend bestuur Kind Centra gevormd. Anna van Duuren: “De samenwerking heeft voordelen voor kinderen. Uit onderzoek blijkt dat een ononderbroken leerlijn belangrijk is voor optimale kindontwikkeling. Je vult elkaar aan, iedereen draagt bij vanuit eigen expertise.” In Almelo zijn de IKC-ontwikkelingen ver gevorderd. Elly Boerkamp, beleidsmedewerker bij De Cirkel, vertelt hoe kindpartners hier samen bij betrokken zijn: “Elke wijk is anders en daardoor ziet ook iedere IKC-samenwerking er anders uit. Door de samenwerking tussen alle organisaties, die zich bezighouden met kindontwikkeling, zie je veel beter wat er speelt en wat je gezamenlijk kunt in een wijk.” Binnen IKC verband wordt er gewerkt aan doorgaande leer-, zorg- en ontwikkellijnen voor de kinderen en hun ouders.

Ook in Leusden werken diverse kindpartners samen in IKC Antares: basisscholen ‘t Palet & Loysderhoek en Kinderopvang Humanitas streven niet alleen naar een doorlopende leerlijn, maar ontwikkelen ook gezamenlijk naschoolse activiteiten. In samenwerking met allerlei Leusdense verenigingen en organisaties zijn er activiteiten voor alle leeftijden: van dansen, freerunnen, en film maken tot turnen, streetdance, schaken, yoga en zelfverdediging. Naast samenwerkingen in IKC’s ontstaan er ook andere verbanden. Zo bieden wij op scholen trainingen aan in omgaan met pesten. Joyce Alkemade, werkzaam in Rotterdam: “Door mijn werk als locatiemanager in de kinderopvang kom ik veel in aanraking met kinderen, ouders maar ook docenten in het onderwijs. Te vaak merk ik dat kinderen niet lekker in hun vel zitten en daardoor kwetsbaar zijn in bepaalde situaties. Graag wil ik hen helpen om sterker in hun schoenen te staan en inzicht te krijgen in eigen denken, doen en handelen.” Ook de Gezonde Basisschool van de Toekomst in Parkstad toont de kracht van samenwerken aan een gezamenlijk doel. Tijdens de opvangmomenten wordt na de lunch een divers en uitgebreid beweegprogramma aangeboden, van sport tot dans en andere activiteiten die een gezonde levensstijl stimuleren.

DE CIRKEL RONDOM HET KIND VERSTERKEN

Kinderopvang en scholen hebben elkaar veel te bieden. Didactiek en pedagogiek vloeien samen en we kunnen veel bereiken door van de ander te leren en elkaar te helpen. Wij geloven in het versterken van de lokale leefomgeving en dus in verbinding van alle partijen rondom het kind. In de uitwisseling en samenwerking tussen alles en iedereen rondom het kind, liggen kansen en mogelijkheden. Samen is de kracht van nu en de toekomst. It takes a village to raise a child!