EEN BETERE WERELD BEGINT BIJ...

Kinderen. Zij vormen de samenleving van de toekomst en kunnen ook nu al hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Bij ons mogen kinderen niet alleen meepraten, maar ook mee beslissen. Wij geloven namelijk in kindinclusie. In dit opzicht stimuleren wij kinderen om hun steentje bij te dragen, voor zichzelf, voor andere kinderen en volwassenen, zelfs voor de hele wereld! Dit levert vaak verrassende, grensverleggende ideeën op en prikkelt hun enorme bevlogenheid. Kinderen staan onbevangen in de wereld, met een open blik en zijn altijd bereid om mee te denken. Wij bieden kinderen de kans die kracht in te zetten en bij te dragen aan het welzijn van andere kinderen, de gemeenschap en de aarde.

DE KRACHT VAN KINDEREN: 700 MILJOEN LITER WATER BESPAARD

Samen met de Missing Chapter Foundation, bekend om haar ‘Raad van Kinderen’, zetten de kinderen van Kinderopvang Humanitas zich in voor een betere wereld voor álle kinderen, nu en in de toekomst. Regiodirecteur Pepijn Djelan vertelt over het WaterSpaarders project: “We zijn de actie gestart om bewust gebruik van warm water te stimuleren. De kinderen hebben zelf etiketten voor shampooflessen ontworpen. Ook kregen zij een zandlopertje mee, om minder lang te douchen.” Margherita (10) voelt zich als ambassadeur erg betrokken bij het project: “Het is belangrijk dat mensen korter gaan douchen, omdat dat beter is voor het milieu.” Het is mooi dat onze kinderen zo bewust betrokken zijn en zich actief inzetten voor het goede doel. Dat stimuleren en faciliteren wij graag. Met het WaterSpaarders project werd maar liefst 700 miljoen liter water bespaard. Als ieder kind vijf WaterSpaarders weet aan te melden, zal er in 2018 zelfs ruim 1,8 miljard liter water bespaard worden!

VAARDIG OM MEE TE BESLISSEN

Kinderen doen ertoe, ze hebben een eigen stem en tellen mee. In onze regionale kinderraden mogen zij meepraten, meedenken en meebeslissen. Zo kunnen zij iets doen voor hun eigen groep, de gehele organisatie of soms zelfs voor de hele wereld. Dit besef doet ieder kind groeien. Ook in de dagelijkse praktijk is kinderparticipatie binnen de opvang verweven. In BSO De Totempaal in Amsterdam mogen kinderen zoveel mogelijk zelf kiezen en meedenken. De tijd na school is immers vrije tijd! Hoe richten we onze ruimte in? En welke materialen en speelgoed zijn gewild? Dat zijn vragen die de kinderen samen met ons beantwoorden. Daarnaast denken ze mee over de omgangsvormen en huisregels, hoe we ons dagritme invullen en kiezen ze zelf aan welke activiteiten ze deelnemen. Kortom, de BSO maken we samen!